Przeciw zasiarczeniu akumulatora – to najlepsza metoda jego naprawy
Odświeżanie akumulatora
Niektóre modele starszych akumulatory mogą zostać odświeżone/ naprawione.
Są to przede wszystkim akumulatory, które wymagały okresowego sprawdzenia i dolania wody. Niestety prawie wszystkie nowe typy akumulatorów jest typem -bezobsługowym. Nie można zmieniać w ich wnętrzach komponentów. Wcześniejsze wersje baterii samochodowych traciły wodę w wyniku jej parowanie w mieszaninie, składającej się z jednej części kwasu siarkowego oraz dwóch pozostałych części zawierających wodę.
Przebieg naprawy akumulatora
Pytanie jak naprawić akumulator?
W każdym akumulatorze ogniw (mokre), płyty ołowiu (minus) oraz tlenku ołowiu (plus) znajdują się zanurzone w elektrolicie. Element zwany porowatym separatorem zapobiega ich wzajemnemu dotykaniu się płyt, które prowadzi zawsze do zwarcia.. Każda osobna para płyt generuje pewną ilość napięcia, wiele zestawów jest łączonych, aby zapewnić większą moc wyjściową.
Pobieranie napięcia z akumulatora przez auto i jego podzespoły wyzwala wzajemną reakcję chemiczną pomiędzy płytami z elektrolitem, przy czym zawsze w tym procesie wytwarza się tzw. siarczan ołowiu. Proces ten tworzy wodę oraz uwalnia elektrony, które to generują prąd. W końcowym efekcie woda rozrzedza elektrolit. Z kolei elektrolit nie może już przeprowadzać reakcji chemicznej, i to właśnie skutkuje rozładowanym akumulatorem.
– Proces ponownego ładowania-akumulatora odwraca reakcję chemiczną i przywraca chemię płyt z elektrolitem.
Kiedy komory akumulatora są w trakcie reakcji chemicznej- płyta z tlenku ołowiu A jest biegunem dodatnim, a płyta ołowiu B jest wtedy biegunem ujemnym. Prąd płynie od płyty A do B obwodem zewnętrznym, a z B do A przez kwas.
Podsumowując, żeby naprawić akumulator starszego typu, trzeba go wyjąć i w warunkach domowych lub warsztatowych, zacząć regenerować złożonym procesem ładowania akumulatora.