Pages Menu
 

Categories Menu

Posted by on sie 2, 2017 in Motoryzacja |

Honda 1965

  Sensacją sezonu 1964 stał się start japońskiego samochodu Honda w Grand Prix RFN w Nurburgring. Biały pojazd z czerwonym wschodzącym    słońcem namalowanym z przodu wyposażony był w ułożony poprzecznie dwunastocylindrowy silnik widlasty. Jego moc maksymalna wynosiła 154,6  kW (210 KM) przy 12 000 obr/min. Do przygotowywania mieszanki zastosowano aż 12 motocyklowych gaźników Keihin, co bardzo komplikowało ich  ustawianie. Samochód, prowadzony przez Amerykanina Ronnie Bucknuma, uległ wypadkowi jadąc na 13 pozycji. Jednakże główni inżynierowie działu  wyścigowego Hondy – Yos- hio Nakamura i Takeda — nie zrazili się tym pierwszym niepowodzeniem i skonstruowali nowy model, wykorzystując  uzyskane doświadczenia. Nowy samochód zaprezentowano w wyścigu Grand Prix Włoch w 1965 roku. Nowy, 1,5 litrowy silnik (0 58,1 x 47 mm), miał  moc zwiększoną do 169,3 kW (230 KM) przy 12 000 obr/min. Gaźniki zastąpiono bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zastosowano dwie rury  wydechowe. Chłodnicę umieszczono nad silnikiem, za głową kierowcy. Silnik miał cztery wałki krzywkowe, cztery zawory w każdym cylindrze i sześć  cewek zapłonu. Niezależne zawieszenie wszystkich kół zrealizowano tradycyjnie, wykorzystując resory śrubowe z teleskopowymi amortyzatorami. Z przodu i z tyłu zastosowano regulowany stabilizator skrętny. Na kołach, odlanych z elektronu, umieszczono amerykańskie opony typu Goodyear. Japończycy przygotowali się do wyścigów Grand Prix z właściwą im precyzją i rozmachem. Przez dwa lata zbierali i analizowali dokumentację, oglądając wyścigi wszystko filmowali i fotografowali. Pozyskali byłego zawodnika BRM – Ritchie Ginthera. Wreszcie osiągnęli pierwszy sukces. W Grand Prix Meksyku, ostatnim wyścigu formuły 1 w 1965 roku, zwyciężył Ginther z prędkością średnią 151,7 km/h. Firma nie spoczęła na laurach. Zgodnie z nowymi przepisami obowiązującymi od 1966 roku przygotowała nowy, dwunastocylindrowy model z 48 zaworami i mocą 294,4 kW (400 KM).