Pages Menu
 

Categories Menu

Posted by on sie 2, 2017 in Motoryzacja |

Ferrari 156 1961

Pierwszym samochodem Ferrari z silnikiem umieszczonym z tyłu był model 156 z 1961 roku. Do napędu wykorzystano sprawdzony sześciocylindrowy silnik widlasty Dino, którego cylindry były odchylone pod kątem 12°. Silnik o średnicy cylindra 73 mm i skoku tłoka 58,8 mm miał pojemność 1476 cm3 i osiągał przy stosunku sprężania 9,8: 1 moc 139,8 kW(190 KM) przy 9500 obr/min. Mieszankę przygotowywały trzy gaźniki typu Weber. Zapłon dwóch świec w każdym cylindrze pochodził z podwójnych iskrowników Marelli. Pięciobiego- wa skrzynia biegów znajdowała się za mostem tylnym, a za nią umieszczono suche sprzęgło wielotarczowe. Chłodnica znajdowała się z przodu za dwoma charakterystycznymi otworami ssącymi regulującymi przepływ powietrza. Rama kratownicowa o przekroju kołowym podtrzymywała lekkie, aluminiowe nadwozie. Niezależnie zawieszone przednie koła były umocowane na wahaczach poprzecznych, pomiędzy którymi znajdowały się resory śrubowe z teleskopowymi amortyzatorami. Koła tylne także były zawieszone niezależnie. Wahacze górne miały długość regulowaną, przez co istniała możliwość zmiany nachylenia kół. Bardzo czuły, zębatkowy układ kierowniczy ułatwiał prowadzenie pojazdu. Hamulce tarczowe działały na wszystkie koła. Hamulce tylne znajdowały się obok mechanizmu różnicowego. Szprychowe przednie koła były mniejsze (5,50-15) od tylnych (6,00—15). Masa samochodu wynosiła 420 kg. Pojazd osiągał prędkość maksymalną 240 km/h. W sezonie 1962 zwiększono moc silnika do 143,5 kW (195 KM) przy 10 000 obr/min, a rozstaw kół zmieniono z 1200 do 1340 mm z przodu i do 1320 mm z tyłu. Równocześnie prędkość maksymalna wzrosła do 255 km/h. Pojazd posiadał sześciobiegową skrzynię biegów, co pozwalało lepiej wykorzystać moc maksymalną. Model 156 przyczynił się do zdobycia przez Amerykanina PhilaHilla tytułu mistrza świata w 1961 roku. W ten sposób Hill został pierwszym Amerykaninem, który wygrał mistrzostwa świata formuły 1. Sukces ten osiągnął dzięki zwycięstwom w wyścigach Grand Prix Belgii w Spa (204,6 km/h) i Grand Prix Włoch wMonzie (209,5 km/h). Ferrari 156 zwyciężył także w Grand Prix Holandii (von Trips), we Francji (Baghetti) i w Wielkiej Brytanii (von Trips). Firma ta po raz pierwszy wygrała również mistrzostwa świata producentów.